Frågeställningar - Personligt Brev

Efter att ha städat kände jag mig så oerhört oeffektiv eftersom Michael sitter och pluggar. Liksom, vad gör jag med mitt liv? Sitter vid datorn 24/7. Är så jäkla less på att bara vara hemma och göra ingenting. Så det resulterade i att jag sitter och skriver ett nytt CV och ett Personligt Brev.

Det personliga brevet har alltid varit så jäkla jobbigt. Jag har liksom aldrig fått ihop ett. Men för en stund sen kom jag på smarta frågeställningar som man kan börja med att svara på, sen skriva ihop ett brev. Så här:

- Vad har jag att erbjuda?
- Varför skulle jag passa för just det här yrket?
- Varför är jag intresserad?
- Vad är det jag tycker är roligt?
- Vad krävs för tjänsten?
- Vad är det som driver mig?

- Vad har jag lärt mig av mina tidigare arbeten?
- Vad har jag gjort tills nu?
- Har jag någon utbildning som är relevant till jobbet?
- Vilka arbetsuppgifter
(för tjänsten du söker) stämmer överens med dina egenskaper?

- Vilka är mina egenskaper? Skriv en mening om varje egenskap.
- Har du utvecklat någon egenskap under ditt arbetsliv?
- Har du kommit på att du passar för något speciellt? (arbeta med andra, någon arbetsuppgift, självständigt arbete? etc)
- Något om ditt privatliv (flyttbar? tillgång till bil?)

Dessa frågeställningar är bra att svara på innan du börjar skriva. Sedan skriver du ihop ''svaren'' du fått av dessa frågor. Men kom ihåg att inte skriva för långa stycken eller alldeles för långa meningar. Börja också de personliga brevet på ett intressant sätt och knyt gärna ihop med ditt CV. Det är mina tips till dig!


Kommentarer


Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!